Watch Intro Video

Video

Hvem er kurset for?

Kurset er lagt opp som en fagdag for hele eller deler av personalgruppen i barnehagen. Kurset kan gjerne gjennomføres i forbindelse med personalmøter, avdelingsmøter, pedagogmøter eller en dedikert fagdag.

Kursets innhold

Kurset handler om det kapittel 8 i barnehageloven, som omhandler psykososialt barnehagemiljø. Det gås nærmere inn på hvordan man kan forstå og ha en praksis i tråd med denne loven. 

Kurset består av fem faginnlegg. Etter hvert faginnlegg er det oppgaver som deltakerne skal jobbe med i gruppe. 

Vi anbefaler at dere starter med å lese gjennom beskrivelsen av metodikken for diskusjonsoppgavene - IGP (Individuell - Gruppe - Plenum).

Faginnlegg

  • 1

    Faginnlegg 1-5

    • Beskrivelse metode for gjennomføring av oppgaver - IGP (Individuell - Gruppe - Plenum)

    • Faginnlegg 1 - §41 Nulltoleranse og forebyggende arbeid

    • Faginnlegg 2 - §42 Aktivitetsplikten del 1

    • Faginnlegg 3 - §42 Aktivitetsplikten del 2

    • Faginnlegg 4 - Observasjon. Et trygt barnehagemiljø for alle.

    • Faginnlegg 5 - §43 Skjerpet aktivitetsplikt når voksne krenker barn - del 1

    • Faginnlegg 5 - §43 Skjerpet aktivitetsplikt når voksne krenker barn - del 2

    • Litteraturliste

Priser

Som PBL-medlem får du rabatterte priser. Hent rabattkode.

Praktisk informasjon

  • Antall leksjoner: 6
  • Spilletid: 1 time og 40 minutter
  • Anbefalt tidsbruk: Kan gjennomføres som en hel fagdag eller seks ulike fagøkter (ett faginnlegg per økt).
  • Nettkurset er tilgjengelig i seks mnd fra du kjøper tilgang.
  • Du kan se nettkurset så mange ganger du ønsker i denne perioden. 
  • Tilgangen til dette nettkurset er gjelder én  barnehage.  Ønsker du pakkepris for flere barnehager i et konsern eller en kommune, ta kontakt med oss.
  • Medlemmer i PBL får 25 % rabatt på alle kurskjøp. Er du PBL-medlem? Hent din rabattkode. 

Kursholder

Hanne Mette Vindvik

Seniorrådgiver i Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager. Hanne er utdannet barnehagelærer og har jobbet i forskjellige barnehager fra 1995 til 2017. Hun har erfaring som assistent, barnehagelærer, pedagogisk leder, styrer og har vært medeier i enkeltstående friluftsbarnehage i 13 av disse årene. Hanne har tilleggsutdanning innen veiledning og holde på med en master i folkehelsearbeid med tverrfaglig profil ved Nord Universitetet. Hanne er opptatt av at barn skal ha en helsefremmende hverdag i barnehagen med mulighet til å oppleve naturen som leke- og læringsarena.