Introduksjon

Målgruppe

Alle ansatte i barnehagen og andre yrkesgrupper som jobber med barn.

Mål for kurset

Kurset gir barnehageansatte og andre fagpersoner som jobber med barn, viktig kunnskap om hvordan de kan identifisere og reagere på situasjoner der barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep. Gjennom å lære om risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, samt tegn og signaler, blir deltakerne i stand til tidlig å gjenkjenne barn som lever i utsatte situasjoner.

Målet med kurset er å styrke tryggheten hos dem som jobber med barn, slik at de lettere kan ha vanskelige samtaler med barna og sikre at nødvendig hjelp blir satt i gang. Kurset tar for seg hvordan man kan avdekke vold og overgrep, samt hvordan man best mulig kan melde bekymringer videre til barnevern eller politi.

Beskrivelse av kurset:

Kurset «Bli en som ser» gir barnehageansatte og andre fagpersoner som jobber med barn viktig kunnskap om:

  • Hva vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn er

  • Hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan oppdages, og hva man skal gjøre videre

  • Hvordan man kan snakke med barnegrupper om kropp og grenser

  • Gjeldende lovverk

  • Hvordan man kan styrke barns robusthet for å gjøre dem mer motstandsdyktige mot risiko

Kursets innhold

    1. Mål for kapittelet

    2. Introduksjon

    3. Barnehagens verdisyn i et forebyggende perspektiv

    4. Hva er omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn?

    5. Ulike former for vold

    6. Å være vitne til vold

    7. Oppsummering og refleksjonsoppgaver

    1. Mål for kapittelet

    2. Se og forstå utsatte barn – tegn og symptomer

    3. Barns barrierer mot å fortelle om vold og overgrep

    4. Hvordan ansatte kan fange opp barn som ikke forteller

    5. Skadelig seksuell adferd hos barnehagebarn

    6. Kulturelle forskjeller eller omsorgssvikt

    7. Hvordan ulike diagnoser kan forveksles med omsorgssvikt

    8. Oppsummering og refleksjonsoppgaver

    1. Mål for kapittelet

    2. Førskolebarns hukommelse og pålitelighet

    3. Hvordan snakke med barn om vold og seksuelle overgrep: Samtalekort fra Barnas verneombud

    4. Utforske en bekymring ved mistanke om vold og overgrep

    5. Oppsummering og refleksjonsoppgaver

    1. Mål for kapittelet

    2. Introduksjon med eksempel

    3. Toleransevinduet som verktøy for å regulere traumer

    4. Nøkkelen til sårbare barns utvikling og trivsel er trygg tilknytning

    5. Å være 'den ene': Barnehageansattes rolle for sårbare barn

    6. Fra utrygghet til tillit: Å støtte barn med traumer i barnehagen

    7. Oppsummering og refleksjon

    1. Mål for kapittelet

    2. Opplysnings-, taushets- og avvergningsplikt

    3. Interaktiv øvingsoppgave om avvergingsplikten

    4. Oppsummering og refleksjonsoppgaver

    1. Mål for kapittelet

    2. Introduksjon

    3. Samarbeid med hjemmet ved bekymringer

    4. Samarbeid med foreldre ved bekymringsmelding

    5. Oppsummering og refleksjonsoppgaver

Om kurset

  • Gratis
  • 37 leksjoner
  • 3 timer med videoinnhold
  • Refleksjonsoppgaver

Ønsker du å bli en som ser?