Omsorgssvikt, vold og overgrep mot barn
Barnehageansatte skal ha et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, og vite hvordan dette kan forebygges og oppdages.
Målgruppe:
Alle ansatte i barnehagen og andre yrkesgrupper som jobber med barn.
Mål for kurset:
Kurset gir barnehageansatte og andre fagpersoner som jobber med barn, viktig kunnskap om hvordan de kan identifisere og reagere på situasjoner der barn kan være utsatt for omsorgssvikt, vold eller seksuelle overgrep. Gjennom å lære om risikofaktorer, beskyttelsesfaktorer, samt tegn og signaler, blir deltakerne i stand til tidlig å gjenkjenne barn som lever i utsatte situasjoner.
Målet med kurset er å styrke tryggheten hos dem som jobber med barn, slik at de lettere kan ha vanskelige samtaler med barna og sikre at nødvendig hjelp blir satt i gang. Kurset tar for seg hvordan man kan avdekke vold og overgrep, samt hvordan man best mulig kan melde bekymringer videre til barnevern eller politi.
Beskrivelse av kurset:
Kurset «Bli en som ser» gir barnehageansatte og andre fagpersoner som jobber med barn viktig kunnskap om:
Hva vold, omsorgssvikt og seksuelle overgrep mot barn er
Hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan oppdages, og hva man skal gjøre videre
Hvordan man kan snakke med barnegrupper om kropp og grenser
Gjeldende lovverk
Hvordan man kan styrke barns robusthet for å gjøre dem mer motstandsdyktige mot risiko
Mål for kapittelet
Introduksjon
Barnehagens verdisyn i et forebyggende perspektiv
Hva er omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn?
Ulike former for vold
Å være vitne til vold
Oppsummering og refleksjonsoppgaver
Mål for kapittelet
Se og forstå utsatte barn – tegn og symptomer
Barns barrierer mot å fortelle om vold og overgrep
Hvordan ansatte kan fange opp barn som ikke forteller
Skadelig seksuell adferd hos barnehagebarn
Kulturelle forskjeller eller omsorgssvikt
Hvordan ulike diagnoser kan forveksles med omsorgssvikt
Oppsummering og refleksjonsoppgaver
Mål for kapittelet
Førskolebarns hukommelse og pålitelighet
Hvordan snakke med barn om vold og seksuelle overgrep: Samtalekort fra Barnas verneombud
Utforske en bekymring ved mistanke om vold og overgrep
Oppsummering og refleksjonsoppgaver
Mål for kapittelet
Introduksjon med eksempel
Toleransevinduet som verktøy for å regulere traumer
Nøkkelen til sårbare barns utvikling og trivsel er trygg tilknytning
Å være 'den ene': Barnehageansattes rolle for sårbare barn
Fra utrygghet til tillit: Å støtte barn med traumer i barnehagen
Oppsummering og refleksjon
Mål for kapittelet
Opplysnings-, taushets- og avvergningsplikt
Interaktiv øvingsoppgave om avvergingsplikten
Oppsummering og refleksjonsoppgaver
Mål for kapittelet
Introduksjon
Samarbeid med hjemmet ved bekymringer
Samarbeid med foreldre ved bekymringsmelding
Oppsummering og refleksjonsoppgaver