Introduksjon

Beskrivelse av kurset:

Kurset er knyttet til kompetanseområdet Barnehagemiljø, mobbing og krenkelser i Barnas verneombud, og bygger på kapittel 8 i barnehageloven. Kursholderne tar utgangspunkt i at barnehageansatte har god kjennskap til i barnehageloven, og bygger kursets innhold på perspektiver om barns beste, barns medvirkning, lek og inkludering. Dette knyttes til både forebyggende og håndtering, i arbeid med barnehagens psykososiale barnehagemiljø.

Målgruppe og arbeidsmåte:

Kurset er utviklet med utgangspunkt i kollektiv kompetanseutvikling for hele personalgruppen. Det innebærer at flere av oppgavene er laget for å løses i fellesskap og i dialog med kolleger.

Enten dere ser videoleksjonene samlet som personalgruppe eller hver for dere, anbefaler vi at dere bruker god tid på oppgavene. Ta gjerne utgangspunkt i følgende punkter:

  • Sett av tid til refleksjon
  • Diskuter ny kunnskap etter å ha sett video og/eller lest fagtekst
  • Knytt det faglige innholdet til egen praksis


Målet med kurset er at alle barnehageansatte skal oppleve økt kunnskap, og gjennom arbeid med oppgavene få støtte til å koble teori og praksis, vurdere egen praksis kritisk og videreutvikle handlinger i møte med barna når det er nødvendig.

For å få mest mulig ut av kurset kreves tydelig ledelse som prioriterer og setter av tilstrekkelig med tid til arbeidet, samt en strukturert innsats fra hele personalgruppen.

Om nettkurset:

Nettkurset et utviklet av PBL, i samarbeid med Høgskolen i Innlandet (HINN). Utviklingen er finansiert gjennom Partnerskap mot mobbing, og nettkurset er gratis for alle landets barnehager.


Kursets innhold

    1. Introvideo

    2. Mål for kurset

    3. Metode - IGP

    4. Ledelse av IGP-metoden

    5. Lenker og ressurser

    1. Mål for kapittelet

    2. Innledning

    3. Barns beste, barns medvirkning og lek

    4. Observasjon

    5. IGP-oppgave: Barns medvirkning og lek

    6. Oppgave i praksis: Observasjon

    1. Mål for kapittelet

    2. Innledning

    3. Tre dimensjoner for inkludering

    4. Hvor skjer inkludering og ekskludering i barnehagen

    5. Ferdigheter i inkluderingsarbeidet

    6. Hva kreves av de ansatte i inkluderingsarbeidet?

    7. IGP-oppgave: Inkludering i praksis

    8. Oppgave i praksis: Relasjonskartlegging

    9. Relasjonskartlegging - mal

    1. Mål for kapittelet

    2. Innledning

    3. Emosjonelle og sosiale ferdigheter

    4. Sosiometrisk status

    5. Anerkjennelsens kompleksitet

    6. Oppgaver

    1. Mål for kapittelet

    2. Innledning

    3. Kortsiktig forebygging - Voksnes rolle i barns samspill

    4. Langsiktig forebygging - Utvikling av sosiale ferdigheter

    5. Tillit i møte med foreldre

    6. Oppgave dialogspill: Forebygging

    7. Dialogspill - spillbrett og påstander

    1. Mål for kapittelet

    2. Innledning

    3. Sosiale ferdigheter

    4. Intersosiale ferdigheter

    5. Investere i barn

    6. Oppgaver

Om kurset

  • 1 time med videoinnhold
  • Gratis
  • 8 videoleksjoner + tekstleksjoner og oppgaver

Kursholdere

fagsjef barnehage, PBL Kristine Rishaug Ruus

Kristine jobber som fagsjef barnehage i PBL. Hun er utdannet barnehagelærer, har master i barnehageledelse, og 13 års erfaring fra barnehage før hun startet å jobbe i PBL i 2020.

Prosjektleder, HINN Finn Roger Sørseth

Finn Roger jobber som prosjektleder ved Høgskolen i Innlandet (HINN). Han er utdannet lærer, har master i skoleledelse. Han har siden 2019 jobbet med skole- og barnehageutvikling tilknyttet tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling.